17 January 2010

Gövde-Motor Teknisyeni




Kategori B1 Lisansý

Uçak/Helikopterlerin,

Gövde Sistemleri+Motor Sistemleri+Elektrik Sistemleri+ Aviyonik LRU

yetkilerini kapsayan lisans kategorisidir.



Aviyonik LRU yetkisi neleri kapsar?

Faal olup olmadýðýnýn tespit edilmesi için basit testler gerektiren uçak üzerinden sökülüp takýlabilen aviyonik ünitelerin (LRU) deðiþtirilmesi de yetkisi dahilindedir.

Kategori B1 yetkisine sahip onaylayýcý personel; aviyonik sistemlerle ilgili, sistemin faal olduðunun kontrolü, hava aracý üzerindeki sistemin donanýmýnýn testi dýþýnda basit bir test veya taþýnabilir basit bir test ünitesi ile gerçekleþtirilebilen iþler için de bakým çýkýþ belgesi düzenleyebilme yetkisine sahiptir.

Ancak, aviyonik sistem arýzasý, bir test ünitesinin kullanýmý sýrasýnda basit bir "hizmete verilebilir veya verilemez" (go-no go) deðerlendirmesinin dýþýnda bir karar verme durumunu gerektirecek boyutta ise, Kategori B1 yetkisine sahip onaylayýcý personelin onaylama yetkisi yoktur.

SHY-66 Kategori B1 lisansý, sahibine, doðrudan A kategorisinin imtiyazlarýný kullanma yetkisi verir.

Kategori B1 lisansý, hava aracýnýn motor yapýsýna göre aþaðýdaki þekilde sýnýflandýrýlýr:

Hava aracý Bakým Teknisyeni (Mekanik) Kategori B1 Lisansý:

Alt kategori B1.1: Türbin motorlu uçak lisansý
Alt kategori B1.2: Piston motorlu uçak lisansý
Alt kategori B1.3: Türbin motorlu helikopter lisansý
Alt kategori B1.4: Piston motorlu helikopter lisansý


Modüller

B1.1 Lisansý( Türbin motorlu uçaklar)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
11.a Uçak Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri(Türbin Motorlu)
15 Gaz Türbinli Motor
17 Pervane

B1.2 Lisansý ( Piston motorlu uçaklar)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
11.b Uçak Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri (Piston Motorlu)
16 Pistonlu Motor
17 Pervane

B1.3 Lisansý( Türbin motorlu helikopterler)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
12 Helikopter Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri
15 Gaz Türbinli Motor

B1.4 Lisansý ( Piston motorlu helikopterler)


1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
12 Helikopter Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri
16 Pistonlu Motor


Kategori B1 Lisansý aktif bakým deneyimi süresi nedir?

Türbin Motorlu Havaarcý (B1.1&B1.3) lisansý bakým deneyimi

Herhangi bir teknik eðitimi yok ise; 5 yýl.

Kalifiye teknik personel ise; 3 yýl.

Shy 147 Teknik Eðitim Merkezinde temel eðitim tamamladýysa;2 yýl.

Devlet hava araçlarýnýn bakýmýnda çalýþmý olanlardan, belirtilen deneyim þartlarýna ek olarak 6 aylýk ek sivil hava aracý bakým deneyimi istenir.

Devlet kuruluþu olup Shy 145 Bakým Mekezinde çalýþmýþolanlardan ek bakým süresi istenmiyor.

Lisans için bakým deneyiminin 12 aylýk süresi güncel olmasý istenir. Þöyle ki;

En az 6 aylýk kýsmýnýn baþvuru tarihinden önceki 12 ay içerisinde kazanýlmýþ olmalý.

Geri kalan altý aylýk güncel deneyimin, baþvuru tarihinden önceki yedi yýl içerisinde kazanýlmýþ olmasý gerekir.



Piston Motorlu Havaarcý (B1.2&B1.4) lisansý bakým deneyimi

Herhangi bir teknik eðitimi yok ise; 3 yýl.

Kalifiye teknik personel ise; 2 yýl.

Shy 147 Teknik Eðitim Merkezinde temel eðitim tamamladýysa;1 yýl.

Devlet hava araçlarýnýn bakýmýnda çalýþmý olanlardan, belirtilen deneyim þartlarýna ek olarak 6 aylýk ek sivil hava aracý bakým deneyimi istenir.



Kalifiye teknik personel kimdir?

Kalifiye personel: mekanik, elektrik veya elektronik cihazlarýn imalat, tamir, bakým, servis, kontrol veya revizyonlarýný kapsayan ve SHGM tarafýndan kabul edilen bir eðitim sürecini baþarý ile tamamlayan personeldir.



Uçak/Helikopter Tip eðitimi

Shy 66 Kategori B1 lisansýný aldýktan sonra uçak/helikopter bakýmý yapabilmek için gereklidir.

Geniþ gövdeli (5700 kgdan aðýr) uçaklar ve çok motorlu helikopterlerin eðitimleridir.

Tip eðitiminin teorik bölümü Shy 147 Teknik Eðitim Merkezlerinde gerçekleþtirilir.

Tip eðitiminin pratik bölümü Shy 147 Teknik Eðitim Merkezlerinde veya Shy 145 Bakým Merkezlerinde gerçekleþtirilir.

Genel Bilgi (Familirisation) Eðitimi ATA 104 Level 1 düzeyinde yüzeysel, bilinçlendirici eðitimlerdir.

Sistem Eðitimleri (Line &Base) Eðitimi ATA 104 Level 3 düzeyinde detaylý eðitimlerdir.

Teorik Eðitim Bölümü

Genel Bilgi: ATA Chapter 3-20

Gövde Sistemleri: ATA Chapter 21,25,27,28,29,30,32,35,36,37,38,49,51,52,53,54,55,56,57

Motor Sistemleri: ATA Chapter 70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80

Elektrik Sistemleri: ATA Chapter 24,26,33

Aviyonik Sistemler: ATA: Chapter 22,23,31,34,45

Pratik Eðitim Bölümü

Bakýmýn ve kontrollerin; bakým kitaplarý ve ilgili uygulama yönetmeliklerine göre
rutin iþlerin,
arýza bulma,
tamirler,
sökme, takma iþlemleri,
ayarlar ve
gerektiðinde motor çalýþtýrma
gibi hava aracý tipine göre uygun bakým iþlemlerinin fonksiyonel kontrollerini, güvenilir ve emniyetli bir þekilde yerine getirip onaylamasý,

Hava aracý ile ilgili bütün teknik dokümantasyonu doðru olarak kullanmasý.


Tip eðitimi sýnavlarý

Teorik eðitim sýnavý: Çoktanseçmeli test þeklindedir.

Pratik eðitim sýnavý: Pratik eðitim veya OJT sýrasýnda kriter deðerlendirmesi yapýlýr.


Teknik Kayýt Defteri (Log Book, Practical Experience Record)

Log Book ne için kullanýlýr?

Uçak/Helikopter teknisyeninin aktif bakým deneyiminin kayýt edilmesinde,

Ýlk defa uçak/helikopter tip eðitimi almýþ olan teknisyenin Ýþ baþý eðitimi (On the job training-OJT) kayýtlarýnnýn tutulmasýnda,

Ýkinci ve daha sonraki uçak/helikopter tip eðitimileri için pratik eðitim kayýtlarýnda tutulmasýnda kullanýlýr.


Ýþbaþý Eðitimi (OJT) ve Pratik Eðitim

Ýlk defa uçak/helikopter tip eðitimi alanlar için Shy 147 Teknik Eðitim Okullarý veya Shy 145 Bakým kuruluþlarý tarafýndan hazýrlanan en az 4 ay süren eðitim programýna Ýþbaþý Eðitimi (OJT) denir.

Ýþ baþý eðitimi; Shy 145 Bakým Merkezlerinde veya üretim merkezlerinde gerçekleþtirilebilir

Ýkinci ve daha sonraki uçak/helikopter tip eðitimi alanlar için Shy 147 Teknik Eðitim Okullarý veya Shy 145 Bakým kuruluþlarý tarafýndan hazýrlanan en az 2 hafta süren eðitim programýna Pratik Eðitim denir.

Pratik eðitim; Shy 147 Teknik Eðitim Okullarýnda, Shy 145 Bakým Merkezlerinde veya üretim merkezlerinde gerçekleþtirilebilir