25 November 2015

Uçaklar ve Türbinli Motorlar

GAZ TÜRBİNLİ MOTOR TEORİSİ
ORTA MENZİLLİ YOLCU UÇAKLARININ GÜÇ SİSTEMLERİ


Boeing 787
Boeing 787
Boeing 787 modeli firmanın ürettiği en gelişmiş model olmakla birlikte orta menzilli uçuşlarda sağladığı ekonomiklik ve konfor ile dikkat çekmektedir Uçak 2 motora sahiptir.Gelişmiş teknoloji ile güvenli uçuş sağlamaktadır.787 modeli,%20 daha az yakıtta daha uzağa uçabilme özelliği sayesinde Türkiye gibi merkezi konumdaki ülkelere büyük kar sağlayacaktır. 787’nin ağırlıklı olarak kompozitten oluşan gövdesi sayesinde ,havayolu şiketleri rutin bakımı rakiplerinden %30 daha kısa sürede tamamlayacak ,uçakları daha uzun yıllar kullanabilecek.Havayolları,787’nin operasyon,bakım ve yakıt giderlerindeki gözle görülür fark sayesinde ,aynı uçuşlardan daha fazla kar elde edecek.

• Verimlilik, ekonomi, çevresel performans, yüksek konfor ve e-sistem özellikleriyle öne çıkan uçak, Boeing 777 ile 747 uçaklarına yakın hızıyla (0.85 Mach) aktarmasız uçuş imkanı sağlayacak • Boeing 787’yi orta ve uzun menzilli olmak üzere 2 versiyonda üretecek. Orta menzilli 787, tek koridorlu konfigürasyonda 300 yolcu kapasitesine ve 6.500 kilometrelik menzile sahip olacak. Uzun menzilli modeller ise 200-250 yolcuyu 14.500 km ve 15.400 km’lik mesafelerde uçarabilecek.
• 787’yi kullanan havayolu şirketleri kargo gelirlerini %40 ile %60 arasında artırabilecek.
• 787, gövdesinde oluşabilecek küçük hasarları otomatik olarak tespit ederek, bakım maliyetlerinde tasarruf sağlayabilecek. Otomatik Hasar Tespit Sistemi, uçağın uçuş güvenliğini de olumlu etkileyecek
Teknik özellikler
Yolcu kapasitesi 290 to 330 passengers
menzil 2,500 to 3,050 nautical miles (4,650 to 5,650 kilometers)

kanat açıklığı 170 feet (52 meters)
uzunluğu 186 feet (57 meters)
yüksekliği 56 feet (17 meters)
maksimum mach Mach 0.85
Maximum Takeoff ağırlığı 364,000 pounds (165,100 kilograms)
Toplam kargo limiti 4,400 cubic feet
Certification/Entry into service 2010


• 787’de General Electric’in GENX ve Rolls-Royce’un Trent 1000 motorları kullanılacak
• 787’nin ana gövdesinde ve kanatlarında güçlendirilmiş yapay reçine ile grafitten (sıkıştırılmış karbon) üretilen kompozit madde kullanılacak. Böylece rakiplerinden de çok daha hafif olacak 787, hizmete sunulduğunda kompozit maddeden üretilmiş ilk ticari jet uçağı unvanını da kazanacak
Rolls-royce trent 1000
Rolls-royce
Trent 1000
Rolls-royce trent 1000 motorları boeing 787 üzerinde kullanılmak amacıyla dizayn edilmiştir.
Motor 83500 libre thrust üretmek suretiyle EIS (entry-into-service)için gerekli olan 70000 librelik güç;ancak 2010 yılında uygulanacak.Boeing 787 projesi için gerekli olan 74000 librelik gücü çoktan aşmış durumdadır.Her ne kadar denli yüksek thrust 2010 yılına kadar gerekli olmasa da 2008 yılında kullanımına başlanması düşünülen 75000 librelik itme gücü için hazır vaziyette.

Yüksek thrustun yanında motor yakıt tüketimini %1 azaltan geliştirilmiş türbin performans sistemine sahip.Bu gelişmeler ışığında ilk üretilen motorlar karlılık sağlamanın yanında bir çok uçakta çok kısıtlı malzemeler üzerinden bakım yapılamak suretiyle bakım maliyetinide düşürüyor
TRENT 1000’E AİT TEKNİK BİLGİLER

Bu model Avrupa’da ilk olarak ekim 2008 tarihinde LOT havayolları tarafından kullanılmaya başlanacaktır

A319
Yolcu Sayısı :124-145 kişiliktir.
Boyutları :
Uzunluk : 33,84 m
Yükseklik : 11,76 m
Gövde çapı : 3.96 m
Kanat alanı : 122.4 m2
A319
Ağırlıklar :
Boş ağırlık : 40160 - 41200 kg
Yakıt : 23860 - 26760 litre
Maksimum kalkış ağırlığı : 64, 68 70  veya 75,5 ton
Maksimum iniş ağırlığı : 61 veya 62,5 ton
A319
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
A319
Kullanılan motorlar :
CFM56-5A
CFM56-5B
V2500 serisi (pratt&whitney)
A320
Yolcu Sayısı :164-179 kişiliktir
Boyutları :
Uzunluk : 37.57 m
Yükseklik : 11,76 m
Gövde çapı : 3.96 m
Kanat alanı : 122.6 m2

A320
Ağırlıklar :
Boş ağırlık : 42.2 ton
Yakıt : 2900 litre
Maksimum kalkış ağırlığı : 73,5, 75,5 veya 77 ton
Maksimum iniş ağırlığı : 64.5ton
A320
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
A320
Kullanılan motorlar :
CFM56-5A
CFM56-5B
V2500 serisi (pratt&whitney)
A321
Yolcu Sayısı : 185-220 kişiliktir.
Boyutları :
Uzunluk : 44.51 m
Yükseklik : 11,76 m
Gövde çapı : 3.96 m
Kanat alanı : 122.4 m2
A321
Ağırlıklar :
Boş ağırlık : 47775 to 48140 kg
Yakıt : 23700 veya 29500 litre
Maksimum kalkış ağırlığı : 83, 85 veya 93 ton
Maksimum iniş ağırlığı : 75,5 ton
A321
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
A321
Kullanılan motorlar :
CFM56-5B
V2500 serisi (pratt&whitney)
B737-600
Yolcu Sayısı : 110-132 kişiliktir.
Boyutları :
Uzunluk : 31,2
Yükseklik : 12,6 m
Gövde çapı : 3.53 m
B737-600
Ağırlıklar :
Yakıt : 26020lt
Maksimum kalkış ağırlığı : 66ton
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
B737-600
Max menzil : 5648 km
Kullanılan motorlar :
CFM56-7B
B737-700
Yolcu Sayısı : 126-149 kişiliktir.
Boyutları :
Uzunluk : 33,6
Yükseklik : 12,5m
Gövde çapı : 3.53 m
B737-700
Ağırlıklar :
Yakıt : 26020lt
Maksimum kalkış ağırlığı : 70 ton
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
B737-700
Max menzil : 6230 km
Kullanılan motorlar :
CFM56-7B
B737-800
Yolcu Sayısı : 162-189 kişiliktir.
Boyutları :
Uzunluk : 39,5m
Yükseklik : 12,5m
Gövde çapı : 3.53 m
B737-800
Ağırlıklar :
Yakıt : 26020lt
Maksimum kalkış ağırlığı : 79 ton
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
B737-800
Max menzil : 5665 km
Kullanılan motorlar :
CFM56-7B
B737-900
Yolcu Sayısı : 180-215 kişiliktir
Boyutları :
Uzunluk : 42,1m
Yükseklik : 12,5m
Gövde çapı : 3.53 m
B737-900
Ağırlıklar :
Yakıt : 29660 lt
Maksimum kalkış ağırlığı : 85 ton
Performans :
Optimum seyahat hızı : 0.78 mach
Maksimum uçuş hızı : 0.82 mach
Maksimum seyahat irtifası: 39000 ft
B737-900

Max menzil : 5925 km
Kullanılan motorlar :
CFM56-7B
MOTOR ÇEŞİTLERİ CFM56-5A
Kullanıldığı modeller: Airbus A319,A320

CFM56-5A
Kalkış durumları (deniz seviyesinde)
Max. kalkış (lb)  25,000
 Hava akışı (lb/sn)  852
 Bypass oranı 6.0

CFM56-5A
UÇUŞ PERFORMANSI (35,000 ft-Mach=0.80-ISA)
Max. Tırmanma  thrust (lb) 5,260
Maksimum tırmanmada basınç oranı 31.3
Max. seyahat thrustı (lb) 5,000

CFM56-5A
MOTOR KAREKTERİSTİKLERİ
 Uzunluk (in) 95.4
 Fan yarıçapı (in) 68.3
 Kuru ağırlık  (lb) 4,995


CFM56-5A
CFM56-5A motoru ilk olarak airbus A320 için 1988 yılında üretilmiştir
Şuana kadar 1100 den fazla motor üretilip servise sunulmuştur
Bu motor üç boyutlu aerodinamik fan disaynı (three dimensional)ve fadec (Full Authority Digital Electronic Control) ile etkili bir uçak ve motor birlikteliği olusturur
CFM56-5A
CFM56-5A uçaklarının yakıt tasarrufu A320 uçaklarında %15-17 civarındadır.
CFM56-5B
KALKIŞ ŞARTLAR (deniz seviyesinde)
  Max. kalkış (lb) 30,000
  Hava akışı (lb/sn) 943
  Hava akışı (lb/sn) 5,6

CFM56-5B
UÇUŞ PERFORMANSI(35,000 ft-Mach=0.80-ISA)
 Max. Tırmanma  thrust (lb) 6,420
 Maksimum tırmanmada basınç oranı 35.4
 Max. seyahat thrustı (lb) 5,840


CFM56-5B
MOTOR KAREKTERİSTİKLERİ
 Uzunluk (in) 102.4
 Fan yarıçapı (in) 68.3
 Kuru ağırlık 5,250 kg



CFM56-5B
CFM56-5B A320 ailesinde DAC (Double Annular Combustor) teknolojisi sunan tek motordur.
CFM DAC, NOx emisyonlarını %45 e kadar azaltmaktadır.

CFM56-7B
CFM56-7B motorları boeing 737-600/700/800/900 lerde kullanılmaktadır
KALKIŞ ŞARTLAR
(deniz seviyesinde)
Max. kalkış (lb)19,500
Hava akışı (lb/sn) 677
 Bypass oranı 5.5


CFM56-7B
UÇUŞ PERFORMANSI(35,000 ft-Mach=0.80-ISA)
Max. Tırmanma  thrust (lb) 5,962
 Maksimum tırmanmada basınç oranı 32.8
 Max. seyahat thrustı (lb) 5,420

CFM56-7B
MOTOR KAREKTERİSTİKLERİ
 Uzunluk (in) 98.7
 Fan çapı (in)  61.0
Kuru ağırlığı (lb) 5,216
V2500 (pratt&whitney)
V2500 (pratt&whitney)
Motor karekteristlikleri:
Fan çapı 63.5 in
Uzunluk : 126 in
Kalkış trastı: 23,000 - 32,000 lb
Bypass oranı : 4.5 - 5.4
Basınç oranı: 26.9 - 33.4

V2500 (pratt&whitney)
İnternational aero engine tarafından üretilen V2500 turbofan motoru 22000 ila 33000 arasında thrust üretmektedir.
 Wide-chord, shroudless fan blade designı ile yakıt tasarrufu sağlar aynı zamanda yabancı madde hasarı toleransı sağlar.

teşekürler
Emeği geçenler
MURAT DURĞUN
İSMAİL KOCABAŞ
MEHMET KARABOĞA
YUSUF SANDAL

SERTAÇ EREN

No comments:

Post a Comment