17 January 2010
Bakım Mühendisi
Kategori C Lisansý
Uçak/Helikopterlerin, hangar bakýmlarýndan sonra
Bakým Çýkýþ Sertifikasýný (Certificate of Release to Service-CRS)
hazýrlama ve onaylama yetkisini kapsar.
Havaarcýnýn tüm sistemlerini kapsar.
Havaaracý Hangar Bakým Mühendisinin esas görevi,
gerekli bütün bakým iþlemlerinin tamamlanmýþ olduðunu ve
"bakým çýkýþ sertifikasý" düzenlenmeden önce teknisyenlerin onaylarýný kontrol etmektir.
Bakým Mühendisinin lisansýnda Kategori B1 veya B2 yetkileri de varsa hangar (üs) bakým sýrasýnda bu aktif bakým iþlerinde de görevalabilir.
Bakým çýkýþ sertifikasý (CRS) nedir?
Uçak/Helikopterin Shy 145 Bakým Merkezlerinde, Shy M Bakým Mühendisliði standartlarýnda Shy 66 lisanslý teknik personel tarafýndan yapýlan bakýmlardan sonra hazýrlanan ve Havaaracý Onaylayýcý Personel tarafýndan imzalanan uçuþa verme seritifikasýdýr.
Onaylayýcý Personel nedir?
Uçak/Helikopter bakýmlarýnýn SHGM bakým yönetmeliklerine göre yapýlmasýný saðlayan ve Shy 145 bakým merkezleri tarafýndan yetkilendirilen lisanslý personeldir.
Kimler Onaylayýcý Personel (Certifying Staff-CS) olabilir?
Hat bakýmda, Shy 66 Kategori B1 veya Hategori B2 lisansli teknisyen CS olarak yetkilendirilebilir.
Hangar (üs) bakýmda, Shy 66 Kategori C lisanslý Bakým Mühendisi CS olark yetkilendirilir.
Kimler Bakým Mühendisi (Kategori C) Lisansýna baþvuru yapabilir?
Üniversitelerin,
Havacýlýk Elektrik-Elektroniði Bölümü mezunlarý
Havacýlýk Gövde-Motor Bölümü mezunlarý
Uçak Mühendisliði mezunlarý
Uzay Mühendisliði mezunlarý
Elektrik-Elektronik Mühendisliði mezunlarý
Makine Mühendisliði mezunlarý
Mekatronik Mühendisliði mezunlarý
Kategori B1 veya B2 lisanslý uçak/helikopter teknisyenleri
Hangar Bakým Mühendisi lisansý almak için hangi modüllerden geçilmelidir?
Üniversite mezunlarý, B1 yada B2 Modüllerinden sorumludur.
B1 veya B2 teknisyeni olup baþvuru yapanlar için sýnav þartý aranmaz.
Modüller
B1.1 Lisansý( Türbin motorlu uçaklar)
1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
11.a Uçak Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri(Türbin Motorlu)
15 Gaz Türbinli Motor
17 Pervane
B2 Lisansý (Avionik Sistemler)
1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
4 Elektronik Devreler
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donaným
7 Bakým Uygulamalarý
8 Temel Aerodinamik
9 Ýnsan Faktörleri
10 Havacýlýk Kanunlarý
13 Hava Aracý Aerodinamiði, Yapýlarý ve Sistemleri
14 Ýtme (Propulsion)
Kategori C Lisansý için bakým deneyimi nedir?
Üniversite mezunlarý için bakým iþlerinde planlama, kalite güvence, kayýt tutma, onaylý yedek parça kontrolü ya da Shy M Bakým Yönetimi mühendislik iþlerinde 3 yýllýk iþ tecrübesi. Bunun 6 aylýk kýsmý hangar (üs) bakým iþelrini inceleme iþleridir.
Geniþ gövdeli uçak/helikopterlerde (5700 kgdan aðýr) çalýþan B1.1, B1.3 ve B2 lisanslý teknisyenler için 5 yýl aktif bakým deneyimi.
Geniþ gövdeli uçak/helikopterlerde (5700 kgdan aðýr) çalýþan B1.2 ve B1.4 lisanslý teknisyenler için 3 yýl aktif bakým deneyimi.
Dar gövdeli uçak/helikopterlerde (5700 kgdan hafif) çalýþan B1 ve B2 teknisyenleri için 3 yýl aktif bakým deneyimi.
Kalifiye teknik personel kimdir?
Kalifiye personel: mekanik, elektrik veya elektronik cihazlarýn imalat, tamir, bakým, servis, kontrol veya revizyonlarýný kapsayan ve SHGM tarafýndan kabul edilen bir eðitim sürecini baþarý ile tamamlayan personeldir.
Uçak/Helikopter Kategori C Lisansý Tip eðitimi
Shy 66 Kategori C lisansýný aldýktan sonra uçak/helikopter hangar bakým mühendisliði yapabilmek için gereklidir.
Geniþ gövdeli (5700 kgdan aðýr) uçaklar ve çok motorlu helikopterlerin eðitimleridir.
Tip eðitiminin teorik bölümü Shy 147 Teknik Eðitim Merkezlerinde gerçekleþtirilir.
Tip eðitiminin pratik bölümü C kategorisi lisans için gerekli deðildir.
Tip eðitimi üniversite mezunlarý için;
Ýlk tip eðitimi B1 veya B2 seviyesinde ayrýntýlý (ATA 104 Level 3).
Ýkinci ve sonraki tip eðitimleri genel bilgi seviyesinde (ATA 104 Level 1)
Kategorri B1 ve B2 lisanslý teknisyenler için genel bilgi seviyesinde (ATA 104 Level 1)
Teorik Eðitim Bölümü (Aviyonik)
Genel Bilgi: ATA Chapter 3-20,21,28,29,30,32,35,36,37,38,49,51,52,53,55,56,57,70,72,73,76
Gövde Sistemleri: ATA Chapter 25,27
Motor Sistemleri: ATA Chapter 73,77
Elektrik Sistemleri: ATA Chapter 24,26,33
Aviyonik Sistemler ATA: Chapter 22,23,31,34,45
Teorik Eðitim Bölümü (Gövde-Motor)
Genel Bilgi: ATA Chapter 3-20
Gövde Sistemleri: ATA Chapter 21,25,27,28,29,30,32,35,36,37,38,49,51,52,53,54,55,56,57
Motor Sistemleri: ATA Chapter 70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80
Elektrik Sistemleri: ATA Chapter 24,26,33
Aviyonik Sistemler: ATA: Chapter 22,23,31,34,45
Tip eðitimi sýnavlarý
Teorik eðitim sýnavý: Çoktan seçmeli test þeklindedir.
Pratik eðitim sýnavý: Pratik eðitim veya OJT sýrasýnda kriter deðerlendirmesi yapýlýr.
Teknik Kayýt Defteri (Log Book, Practical Experience Record)
Log Book ne için kullanýlýr?
Uçak/Helikopter B1 ve B2 teknisyeninin aktif bakým deneyiminin kayýt edilmesinde,