17 January 2010

Hat Bakım Teknisyeni




Kategori A Lisansı



Uçak/helikopterlerin

plânlı küçük hat bakım ve basit arıza giderme işlemleri

kapsayan lisans kategorisidir.



Basit planlı hat bakımı nedir?

Hava aracının A/B/C/D bakım programlar veya eşdeğer kapsamda olan bakımlar dışındaki, sistemin faal olduðunun kontrolü için gerekli olan ve kokpit personeli tarafından da yapılabilen fonksiyonel testleri içeren, haftalık veya eşdeğer bakımlar dahil olmak üzere yapılan basit kontrollerdir.

Kategori A lisansı, hava aracının motor yapısına göre aşağıdaki şekilde sınıflandırılır:

Hat Bakım Mekanik Teknisyeni Kategori A Lisansı

Alt kategori A1: Türbin motorlu uçak lisansı
Alt kategori A2: Piston motorlu uçak lisansı
Alt kategori A3: Türbin motorlu helikopter lisansı
Alt kategori A4: Piston motorlu helikopterl isansı

Modüller

A1 Lisansı( Türbin motorlu uçaklar)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donanım
7 Bakım Uygulamaları
8 Temel Aerodinamik
9 İnsan Faktörleri
10 Havacılık Kanunları
11.a Uçak Aerodinamiği, Yapıları ve Sistemleri(Türbin Motorlu)
15 Gaz Türbinli Motor
17 Pervane

A2 Lisansı ( Piston motorlu uçaklar)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donanım
7 Bakım Uygulamaları
8 Temel Aerodinamik
9 İnsan Faktörleri
10 Havacılık Kanunları
11.b Uçak Aerodinamiği, Yapıları ve Sistemleri(Türbin Motorlu)
16 Pistonlu Motor
17 Pervane

A3 Lisansı ( Türbin motorlu helikopterler)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donanım
7 Bakım Uygulamaları
8 Temel Aerodinamik
9 İnsan Faktörleri
10 Havacılık Kanunları
12 Helikopter Aerodinamiği, Yapıları ve Sistemleri
15 Gaz Türbinli Motor

A4 Lisansı ( Piston motorlu helikopterler)

1 Matematik
2 Fizik
3 Temel Elektrik
5 Dijital Teknikleri / Elektronik Alet Sistemleri
6 Malzeme ve Donanım
7 Bakım Uygulamaları
8 Temel Aerodinamik
9 İnsan Faktörleri
10 Havacılık Kanunları
12 Helikopter Aerodinamiği, Yapıları ve Sistemleri
16 Pistonlu Motor


Kategori A Lisansý aktif bakým deneyimi süresi nedir?

Herhangi bir teknik eğitimi yok ise; 3 yıl.

Kalifiye teknik personel ise; 2yıl.

Shy 147 Teknik Eğitim Merkezinde temel eğitim tamamladıysa;1 yıl.

Devlet hava araçlarının bakımında çalışmış olanlardan, belirtilen deneyim şartlarına ek olarak 6 aylık ek sivil hava aracı bakım deneyimi istenir.

Devlet kuruluşu olup Shy 145 Bakım Merkezinde çalışmış olanlardan ek bakım süresi istenmiyor.

Lisans için bakım deneyiminin 12 aylık süresi güncel olması istenir. şöyle ki;

En az 6 aylık kısmının başvuru tarihinden önceki 12 ay içerisinde kazanılmış olmalı.

Geri kalan altı aylık güncel deneyimin, başvuru tarihinden önceki yedi yıl içerisinde kazanılmış olması gerekir.


Kalifiye teknik personel kimdir?

Kalifiye personel: mekanik, elektrik veya elektronik cihazların imalat, tamir, bakım, servis, kontrol veya revizyonlarını kapsayan ve SHGM tarafından kabul edilen bir eğitim sürecini başarı ile tamamlayan personeldir.



Uçak/Helikopter Bakım İşlemleri (Task) Eğitimi

Shy 66 Kategori A lisansını aldıktan sonra uçak/helikopter bakımı yapabilmek için havaaracı tipine özel task eğitimi tamamlanması gereklidir.

Shy 147 Teknik Eğitim Merkezleri veya Shy 145 Bakım Merkezlerinde gerçekleştirilir.

Task Eğitiminde öğretilen konular şunlardır:

-Wheel assembly’lerin değişimi,
-Wheel brake ünitelerinin değişimi,
-Emergency teçhizatýn değişimi,
-Fırınlar, boiler’lar, v.b. nin değişimi,
-Windscreen wiper blade’lerin değişimi,
-Cowling’lerin kapatılması ve quick access panel’lerin yerine takılması,
-İç kompartman kapılarının ve placard’larýn basit tamirleri ve değişimleri (Basınçlı yapının parçası olan yolcu kapıları hariç),
-Ýç ve dýþ lambalarýn, filament’lerin ve flash tube’lerin değişimi,
-Yolcu ve kokpit koltuklarýnýn, kemerlerin ve harness’lerinin değişimi,
-Gate valve’ler dýþýnda, tuvalet sistemi komponentlerinin değişimi,
-Static wick’lerin değişimi,
-Public adress dýþýnda kalan ‘entertainment’ sistem komponentlerinin değişimi,
-Uçak ana bataryalarýnýn ve APU bataryalarýnýn değişimi,
-Rutin yaðlama iþlemleri ve tüm sývý ve gaz ikmalleri,
-Ýþleticinin MEL’inde belirtilmek ve sivil havacýlýk otoritesi tarafýndan basit iþlem (simple task) olarak sýnýflandýrýlmýþ olmak üzere, sub-sistemlerin ve komponentlerin de-aktive edilmesi,
-Sivil havacýlýk otoritesi tarafýndan, EASA ile uyum içinde olmak üzere, basit iþlem olarak kabul edilen diðer herhangi bir uçak komponentinin deðiþtirilmesi.

Teknik Kayýt Defteri (Log Book, Practical Experience Record)

Log Book ne için kullanýlýr?

Uçak/Helikopter teknisyeninin aktif bakým deneyiminin kayýt edilmesinde,

Ýlk defa uçak/helikopter tip eðitimi almýþ olan teknisyenin Ýþ baþý eðitimi (On the job training-OJT) kayýtlarýnnýn tutulmasýnda,

Ýkinci ve daha sonraki uçak/helikopter tip eðitimileri için pratik eðitim kayýtlarýnda tutulmasýnda kullanýlýr.


Ýþbaþý Eðitimi (OJT) ve Pratik Eðitim

Ýlk defa uçak/helikopter task eðitimi alanlar için Shy 147 Teknik Eðitim Okullarý veya Shy 145 Bakým kuruluþlarý tarafýndan hazýrlanan en az 4 ay süren eðitim programýna Ýþbaþý Eðitimi (OJT) denir.

Ýþ baþý eðitimi; Shy 145 Bakým Merkezlerinde veya üretim merkezlerinde gerçekleþtirilebilir

Ýkinci ve daha sonraki uçak/helikopter task eðitimi alanlar için Shy 147 Teknik Eðitim Okullarý veya Shy 145 Bakým kuruluþlarý tarafýndan hazýrlanan en az 2 hafta süren eðitim programýna Pratik Eðitim denir.

Pratik eðitim; Shy 147 Teknik Eðitim Okullarýnda, Shy 145 Bakým Merkezlerinde veya üretim merkezlerinde gerçekleþtirilebilir